nymbani (thuis) - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Maji Brands - WaarBenJij.nu nymbani (thuis) - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Maji Brands - WaarBenJij.nu

nymbani (thuis)

Door: MajiPapallona

Blijf op de hoogte en volg Maji

04 Oktober 2016 | Tanzania, Mwanza

Ik verblijf in een huis in Illemeja Mwanza, zo'n beetje aan de rand van de stad.

Het huis heeft een grote tuin waarin ik bij aankomst al prachtige grote vlinders zie rond wapperen. Drie honden me al kwispelend tegemoet komen genaamd Simba Lucky en Brown. En de bananen mango's en limoen bomen aanlokkelijk glinsteren.

Ja ik zie mezelf hier al helemaal hangen lezen,dromen, zitten 'zijn'.

Het huis is van een locale man welke achter op het erf woont in een kleiner huisje. Het grotere huis waar ik een kamer huur, wordt weer gehuurd door een Europese vrouw Andrea en Afrikaanse man Josef.

Andrea is dokter en is momenteel bezig met haar PHD onderzoek aangaande zwangere vrouwen. En tevens zelf 7 maanden zwanger.

Josef heef een gallerie in Town waar hij een ontmoeting/werkplek heeft gecreëerd voor straatjongeren en of mannen met uitlopende problemen. Denk hierbij aan verslaving/ psychiatrische problematieken. Omdat er hier geen hulp is voor mensen met een psycho sociale kwetsbaarheid. Heeft Jozef jaren geleden besloten hulp te bieden, wat begonnen is met jongeren van de straat oppikken en onder zijn hoede nemen. Zorgen dat ze naar de dokter konden als het nodig was. Zorgen dat ze wat geld kunnen verdienen op een goede manier. Voor zichzelf kunnen zorgen, een kamer huren etc.
Mooi werk, ook moeilijk daar er geen gespecialiseerde hulp trajecten zijn wat inhoudt dat de meeste bezoekers van de gallerie gewoon drinken en blijven drinken. Dat stukje wordt niet aangepakt.

Maar ze hebben wel een plek waar ze mogen 'zijn' en een ander rol wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld als artiest (schilderen/sieraden maken) en of verkoper in de gallerie.
Ook is er ruimte om muziek te maken.

De eerste dagen ben ik mee naar de gallerie gegaan om kennis te maken.

Mijn oog viel de eerste dagen meteen op de jongen Chia.
Zijn stoere overkomen maar doorschijnende kwetsbaarheid & zachtheid deden wat met me. Ik realiseerde me dat er in mijn hulpverleners carrière vaak samenwerkingen ontstonden met jongemannen van rond de 20 jaar. En ik vraag me af hier een soort van boodschap voor me inzit? enfin Chia en ik lijken te klikken.

Daar ik heb op zijn kwaliteiten en gezonde rollen wilde aanspreken.
Heb ik hem gevraagd of hij een hike tour voor me wilde organiseren en leiden.